Home|Actueel

Actueel

Belangenvereniging patiënten chiropractie

Een patiëntenvereniging kan een hele goede invloed hebben op ons beroep. De Deense variant van de patiëntenvereniging heeft als doel om erkenning, titelbescherming, een opleiding en erkenning door de
overheid te realiseren. Samenwerking tussen beroepsorganisatie,
patiëntenvereniging en overheid heeft er voor gezorgd dat die doelen bereikt zijn. Patiënten kunnen rechtstreeks, onbeperkt naar de chiropractor stappen.
Op dit moment wordt de vereniging bestuurd door ouders van Nederlandse chiropractoren, het zou erg fijn zijn als er ook niet-ouders in het bestuur van de vereniging komen.
Het is in het belang van zowel patiënten als chiropractoren dat we een grote sterke patiëntenvereniging krijgen!
Mocht u iets kunnen en willen betekenen voor de belangenvereniging, kijk dan op www.belangenverenigingpatientenchiropractie.nl voor meer informatie.

Zitten is dodelijk!

Informatieve documentaire van de NTR waarom zitten dodelijk is!

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1406317#00:07:22

"Spieren die niet bewegen zijn snel spieren die niet meer kunnen bewegen"

5 jaar korter leven...

video 5 jaar extra...

Voor het eerst in onze geschiedenis leven kinderen korter dan hun ouders. Een schokkend bericht, maar gelukkig niet onomkeerbaar!

Laten we er samen voor zorgen dat onze kinderen voldoende en goed slapen, gezond eten, veel bewegen en weinig zitten en vrolijk en gelukkig zijn, dan gaat deze voorspelling niet uitkomen!!!

Onze bijdrage hieraan is dat wij uw baby en/of kind altijd vrijblijvend een consult aanbieden waarbij het hele bewegingsapparaat wordt nagelopen, de belangrijkste bevindingen worden besproken en adviezen worden gegeven.

Neem voor meer info gerust contact met ons op!

 

Chiropractie & Golf: Een Natuurlijke Combinatie

Golf is een fantastisch spel en voor veel mensen een natuurlijke stress verlager. Het is echter zwaarder voor de rug dan velen zich realiseren en blessures komen dan ook veelvuldig voor. Tijdens het uitvoeren van de swing gebruikt een golfer 90% van zijn maximale spieractiviteit wanneer hij de bal raakt! Dit is vergelijkbaar met het heffen van een gewicht wat 4 maal gedaan kan worden voor totale spier uitputting plaats vindt. Deze situatie herhaalt zich ongeveer 40-50 maal per ronde met ongeveer dezelfde intensiteit! Daarbij bestaat het spel uit eenzijdige, herhaaldelijke draaibewegingen van de wervelkolom. Stelt u zich eens voor dat u naar de sportschool gaat en alleen maar één zijde van het lichaam traint!

De meest voorkomende oorzaken van golf blessures zijn dan ook:
- onvoldoende flexibiliteit
- slechte houding
- verkeerde golfswing techniek

Een optimale golfswing vereist volledige bewegingsvrijheid van alle gewrichten van de wervelkolom, bekken en heupen. De aanwezigheid van gewrichtsblokkades kan een optimale verplaatsing van het gewicht gedurende de backswing erg verstoren. De wervelkolom moet als een flexibele en stabiele centrale as fungeren, waar de schouders, armen en handen omheen draaien gedurende een swing. Dit vereist dus een gezonde, vrij bewegende wervelkolom met een juiste balans van de spieren rond de wervelkolom.

Chiropractische zorg is voor veel amateur en professionele golfers een essentieel onderdeel van hun golfspel. Het verbetert uw houding, bevordert de flexibiliteit en juiste zenuwfunctie, en optimaliseert de normale bochten van de wervelkolom voor een betere draaibeweging gedurende de golfswing.

Veel mensen wachten totdat ze pijn klachten ervaren, terwijl dit eigenlijk niet de beste manier is om voor je lichaam te zorgen. Pijn is de manier van het lichaam om aan te geven dat er iets mis gaat. Het is ook vaak een signaal dat er iets onvoldoende gebeurt, zoals regelmatiger bewegen of gezonder eten. In plaats van wachten tot er problemen ontstaan, hou het lichaam (en geest) in optimale gezondheid.

Of u nu last heeft van een golf gerelateerde of oude blessure, of u wilt gewoon het maximale uit uw golfspel halen: Chiropractie Teylingen kan u helpen de doelstellingen te bereiken.

Dhr. Cock Lommerse
Chiropractor

© Chiropractie Teylingen

Golf Mythe & Chiropractie


Mythe: Pijn met golfen komt alleen door een slechte golfswing techniek
Onderzoek in sport geneeskunde wijst uit dat ongeveer 30% van de golfprofessionals geblesseerd speelt. Vertel een professional dat hij moet werken aan zijn golfswing!

Mythe: Golf is een spel van technische in plaats van atletische vaardigheden
Tijdens het uitvoeren van de swing gebruikt een golfer 90% van zijn maximale spierkracht wanneer hij de bal raakt! Dit is vergelijkbaar met het heffen van een gewicht wat 4 maal herhaald kan worden voor totale spier uitputting plaats vindt. Deze situatie herhaalt zich ongeveer 40-50 maal per ronde met ongeveer dezelfde intensiteit! Daarbij bestaat het spel uit eenzijdige, herhaaldelijke draaibewegingen van de wervelkolom. Stelt u zich eens voor dat u naar de sportschool gaat en alleen maar één zijde van het lichaam traint!

Mythe: Door veel spierkracht te trainen zal ik de golfbal verder kunnen slaan
Flexibiliteit en coordinatie zijn veel belangrijker dan spierkracht om de bal ver te kunnen slaan. De snelheid van de golfclub bepaalt grotendeels de balafstand (zie onderstaand tabel). Hoe groter de zwaai-boog van de club (een flexibele backswing), des te hoger de club snelheid en balafstand. Kortom, om de bal verder te slaan zult u uw lichaamsflexibiliteit en houding moeten verbeteren.

Schouder flexibiliteit versus golfclub snelheid en balafstand (rechtshandige speler)

Zwaai-boog Golfclub snelheid (km/uur) Balafstand (meter)
Linker arm tot 9 uur positie 137 183
Linker arm tot 10 uur positie 177 206
Linker arm tot 11 uur positie 185 219
Linker arm tot 12 uur positie 201 247
  
Relatie tussen flexibiliteit en golfclub snelheid
  Draai beweging van wervelkolom/bekken Golfclub snelheid
Amateur 1600 145 km/uur
Professional 1800 185 km/uur
Tiger Woods 2150 217 km/uur


De gemiddelde golfer begint te spelen op een leeftijd waarbij hij of zij vaak niet meer aan fysiek inspannende, competitieve sport doet. Jammer genoeg gaat dit gepaard met een algeheel verlies van lichaamsflexibiliteit, voornamelijk van de rug, schouders, heupen en bekken, allen zeer belangrijk voor een goede golfswing. Veel alledaagse activiteiten zoals, werken achter de computer of langdurig autorijden dragen hieraan bij. Een goede flexibiliteit is een belangrijke factor voor het bereiken van een grotere balafstand en verminderd de kans op blessures.
De golfswing is afhankelijk van het juist functioneren van bijna ieder gewricht in het lichaam, van de tenen tot de vingertoppen. Al deze gewrichten samen vormen een onafgebroken bewegingsketen. Een verlies in bewegingsvrijheid of scheefstand van een van de gewrichten in de keten zal meer belasting geven op de andere ‘gezondere’ gewrichten in de keten. Zodoende kunnen er klachten ontstaan in spieren, gewrichten en zenuwen in de gehele keten.
Om golf gerelateerde blessures optimaal te behandelen, te voorkomen en uw swing te verbeteren is het noodzakelijk om de gehele bewegingsketen te analyseren en zo nodig te behandelen. Dit is een belangrijk kenmerk van de chiropractische aanpak.

Chiropractisch advies voor aanstaande moeders!

Ik ben Eefje Gijsbers, chiropractor en moeder van een zoon, Pax (2010) en dochter, Maja  (2012). Pax is met een keizersnede gehaald vanwege stuitligging, Maja heb ik zelf op de wereld kunnen zetten. Twee compleet verschillende bevallingen, maar allebei met fantastisch resultaat! Twee geweldige zwangerschappen, met nagenoeg geen klachten, maar dit kunnen helaas niet alle zwangere vrouwen zeggen. Door mijn werk als chiropractor kom ik regelmatig in aanraking met zwangere vrouwen met rug en/of bekken klachten, welke vaak goed verholpen kunnen worden met chiropractische zorg.

Zoals veel jonge moeders zullen beamen, is een zwangerschap belastend voor spieren en kan het meer dan een ongemak zijn. De gemiddelde gewichtstoename van 12-14 kilo, in combinatie met toenemende belasting van het lichaam veroorzaakt door de groeiende baby, kan voor behoorlijke klachten zorgen. Onderzoek heeft aangetoond dat ongeveer de helft van de aanstaande moeders op enig moment tijdens de zwangerschap lage rug pijn zal krijgen. Dit is met name tijdens de laatste loodjes wanneer het hoofdje van de baby omlaag duwt tegen de rug, benen en billen en de ischias zenuw kan irriteren. Voor vrouwen met een verleden van lage rug klachten kunnen bestaande klachten verder toenemen.

Tijdens de zwangerschap begint het zwaartepunt van de aanstaande moeder bijna direct naar voren te verschuiven, in de richting van de voorkant van het bekken. Hoewel het heiligbeen (achterzijde van het bekken) genoeg diepte bevat om de baby te dragen zal de verandering in zwaartepunt de gewrichten van het bekken en de onderrug extra belasten. Wanneer het gewicht van de baby verder toeneemt, komt het zwaartepunt van de moeder steeds verder naar voren te liggen, wat de natuurlijke holling van de onderrug accentueert. Dit plaatst extra belasting op de tussenwervelschijven. Ter compensatie neemt de natuurlijke bolling van de bovenrug ook toe.

Hoewel deze veranderingen dramatisch klinken helpen de hormonen die een zwangere vrouw aanmaakt de banden rondom het bekken te versoepelen. Maar zelfs deze normale veranderingen, die de groei van de baby ondersteunen, kunnen leiden tot een houdings disbalans, die de zwangere vrouw kwetsbaarder maken voor struikelen en vallen.

Wat kun je doen?

Hier volgen een aantal adviezen voor zwangere vrouwen:

Lichaamsbeweging
• Op een veilige manier bewegen tijdens de zwangerschap helpt het versterken van de spieren en kan ongemak voorkomen. Probeer tenminste 3x per week te bewegen, begin en eindig met rustige stretch oefeningen van de spieren. Als je voor je zwangerschap niets aan lichaamsbeweging of sport deed, vraag dan advies aan je huisarts of verloskundige.
• Wandelen, zwemmen en fietsen zijn veilige cardiovasculaire oefeningen voor de zwangere vrouw omdat er geen schokkerige en springende bewegingen voor nodig zijn. Rustig hardlopen is veilig voor vrouwen die enthousiaste lopers waren voordat ze zwanger werden.
• De hartslag mag tijdens het sporten/bewegen niet boven de 140 slagen per minuut uit komen. Forse inspanning mag niet langer duren dan 15 minuten per keer.
• Stop direct met sporten/bewegen als je een van de volgende symptomen ontwikkelt: vaginaal bloedverlies, duizeligheid, misselijkheid, wazig/dubbel zien, toegenomen zwelling/vasthouden van vocht of hartkloppingen.

Gezondheid & Veiligheid
• Draag platte, comfortabele schoenen. Hoge hakken kunnen een bestaande houdings disbalans verergeren en zorgen ervoor dat je minder stabiel op je voeten staat, vooral bij de gevorderde zwangerschap.
• Bij het oppakken van kinderen, buk vanuit de knieën en niet vanuit de rug! Draai nooit je hoofd wanneer je tilt. Nog beter is het om het tillen van zware dingen te vermijden.
• Zorg voor voldoende rust. Verwen jezelf en vraag om hulp als je het nodig hebt! Doe een dutje als je moe bent of ga even liggen met je benen omhoog  als je toe bent aan een pauze.

Lichaamshouding
• Slaap op je zij met een kussen tussen je knieën om de druk van je onderrug af te halen. Voedingskussens kunnen hierbij helpen. Het beste is om op je linker zij te liggen, dit laat vrije doorstroming van bloed toe en helpt je nieren om afvalstoffen af te voeren.
• Als je lang achter een computer moet zitten, zorg er dan voor dat je ergonomisch verantwoord zit. Plaats de monitor zo dat de bovenkant van het scherm op of net onder ooghoogte is en zet je voeten op een klein steuntje om druk van je voeten en benen af te halen. Neem iedere 30 minuten een pauze en loop dan een klein stukje in of om het kantoor.

Voeding
• Eet iedere 4 tot 5 uur kleine maaltijden of tussendoortjes in plaats van de gebruikelijke 3 grote maaltijden, dit helpt misselijkheid te voorkomen of te verminderen en voorkomt een extreem hongergevoel. Neem als tussendoortjes producten rijk in koolhydraten en eiwitten, zoals crackers of yoghurt. Houdt crackers bij de hand om vlagen van ‘ochtend misselijkheid’ te verminderen.
• Slik minstens 400 microgram foliumzuur per dag (aanbevolen hoeveelheid is 400 tot 500 microgram per dag). Er zijn speciale, veilige, zwangerschapssupplementen die je bij de drogist kunt halen, welke de juiste hoeveelheid foliumzuur bevatten. Als je een kruidensupplement wilt gaan slikken, overleg dit dan eerst met je huisarts of verloskundige, niet alle supplementen zijn veilig als je zwanger bent!


Hoe kan de chiropractor je helpen?
Nog voordat je zwanger wordt kan de chiropractor een disbalans in of rond je bekken opsporen wat kan leiden tot pijnklachten tijdens en na je zwangerschap. Veel zwangere vrouwen met rugklachten hebben baat bij chiropractische correcties, het vermindert zwangerschaps-gerelateerde lage rug klachten. Chiropractische correcties zijn veilig en prettig voor de zwangere vrouw en haar baby en vormen een uitstekend alternatief voor vrouwen die tijdens hun zwangerschap geen pijnstillers willen innemen. Chiropractoren geven ook adviezen over onder andere voeding, correcte houding en lichaamsbeweging om aanstaande moeders van een onbezorgde en gezonde zwangerschap te laten genieten.

Chiropractische zorg kan ook helpen na de bevalling. In de eerste 8 weken na de bevalling beginnen de banden, die tijdens de zwangerschap verweekt waren, weer aan te trekken. Ideaal gezien zouden gewrichtsklachten veroorzaakt tijdens de zwangerschap door onjuist tillen/belasten moeten worden behandeld voordat de banden naar de pre-zwangerschaps lengte terugkeren om spierspanning, hoofdpijnklachten, ribaanhechtingspijn en schouderklachten te voorkomen.

Buiktijd voor baby's

Hoewel baby’s vanwege het risico op wiegendood niet op hun buik mogen slapen, is het van groot belang ze als ze niet slapen wel regelmatig op hun buik te leggen. Dit is om afplatting van het hoofdje tegen te gaan en essentieel voor de ontwikkeling van normale motoriek. Het is aan te raden dit al vanaf de eerste week te doen!

Het volgende schema kunt u gebruiken als richtlijn:
 

Leeftijd (weken) Totale tijd per dag op buik (minuten)
1-2 1-5
4 10
8 20-25
12 45
16 90

Let op!!! Laat uw baby nooit alleen wanneer hij/zij op de buik ligt!

De totale tijd per dag mag in kleinere periodes worden opgebroken. Wanneer uw baby langere periodes op de buik mag liggen, kan het helpen om een schema te maken waarin u de totale tijd per dag onderverdeeld in kortere stukjes van 10-15 minuten. Deze kunt u dan af vinken zodat u zeker weet dat uw baby genoeg tijd op de buik doorbrengt.

Veel ouders geven aan dat hun baby het niet leuk vindt om op de buik te liggen.
Deze tips helpen vaak:
- begin direct als uw baby 1 tot 2 weken oud is, dan zijn ze niet anders gewend
- ga bij uw baby op de grond liggen en ga samen spelen (blokken toren bouwen en om gooien, met een bal over rollen, speelgoed met geluidjes)
- geef uw baby een heerlijke massage!

Mocht u het idee hebben dat uw baby niet comfortabel op de buik kan liggen (continu huilen, ook als u probeert af te leiden door met uw baby te spelen), kan het zijn dat uw baby een abnormale spierspanning en/of wervelblokkades in zijn/haar ruggetje heeft. Mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn een kunstverlossing (keizersnede of vacuüm pomp) of extreem snelle/lange bevalling. U bent altijd welkom om geheel vrijblijvend bij ons een afspraak te maken om uw baby van top tot teen na te laten kijken. Wij vinden het ontzettend belangrijk dat uw baby zich optimaal kan ontwikkelen!

Neem voor meer informatie gerust contact met ons op via:

info@chiropractieteylingen.nl
0252-234064
www.chiropractieteylingen.nl

Artrose nader bekeken

Het laatste nieuws en wetenswaardigheden leest u in CHIROPRAKTISCH, aangeboden door de Nederlandse Chiropractoren Associatie (NCA).
In deze editie wordt Artrose nader bekeken.

Titleist Performance Institute Golf Test

Beste  Golfliefhebber,

Wilt u ook buiten het golfseizoen uw golfswing en handicap blijven verbeteren? Het risico op blessures verkleinen zodat u langer actief kunt blijven golfen?

Chiropractor Cock Lommerse is gediplomeerd als Titleist Performance Institute (TPI) instructeur. Deze golfspecifieke methode wordt  gebruikt om bij de top Tour golfers van de wereld fysieke verbeter punten op te sporen en te trainen (zie www.mytpi.com). De basis van deze methode is een golf specifieke fitness test. Met de informatie van de test zijn we in staat uw individuele fysieke verbeterpunten aan het licht te brengen die een hinder kunnen zijn voor een effectievere golfswing en mogelijk een verhoogd risico op blessures.

Wat houdt het in?

Uw huidig golf fitness niveau wordt in kaart gebracht aan de hand van een 16-punt fysieke screening.  Deze fysieke testen zullen informatie geven op het gebied van uw balans, flexibiliteit, mobiliteit, stabiliteit en kracht. De chiropractor zal de bevindingen met u bespreken en aanbevelingen doen omtrent een gepersonaliseerd golffitnessprogramma.

De individuele fysieke screening duurt ongeveer 30 minuten.

De TPI screening is tot januari 2014 kosteloos, daarna zijn de kosten € 55.

Meer informatie en/of aanmelden kan via email (info@chiropractieteylingen.nl) of telefonisch 0252 23 4064

Functioneer beter door afwisseling in training

Een ideale training is er één die je nooit eerder hebt gedaan.
      
Je lichaam is een efficiënte machine, gericht op zelfbehoud en energiebesparing. Wanneer je iedere keer dezelfde training doet zal je lichaam zich daarop aanpassen en je stofwisseling zal niet meer zo hoog stijgen als de eerste keer. Dit resulteert in een lagere calorie verbranding voor dezelfde fysieke inspanning. Een vergelijkbare lichamelijke aanpassing vindt plaats als je dieet om gewicht te verliezen. Wanneer je minder calorieën binnen krijgt gaat je lichaam automatisch over in een hongerstaat. Je stofwisseling vertraagt om zuiniger om te gaan met de nog wel aanwezige calorieën.


"Spieren die niet bewegen zijn snel spieren die niet meer kunnen bewegen"


Ons advies is dan ook om je training zoveel mogelijk te variëren. Denk bijvoorbeeld aan de variatie in spiergroepen, balans, kracht en flexibiliteit die kinderen gebruiken als ze in een speeltuin spelen. Je zou bijvoorbeeld de ene dag kunnen roeien, de andere dag kunnen hardlopen, leren boksen, touwtje springen, zwemmen, optrekken, etc. Probeer zoveel mogelijk afwisseling in je training te brengen. Gebruik op de sportschool niet iedere keer dezelfde apparaten en training routine. Het idee is om je lichaam te trainen op manieren die het niet verwacht.

Chiropractisch nieuws

Het laatste nieuws en wetenswaardigheden leest u in CHIROPRAKTISCH, aangeboden door de Nederlandse Chiropractoren Associatie (NCA).

In deze editie wordt o.a. de geschiedenis van de Chiropractie beschreven.